May 19, 2010

Makanan Semasa Hamil

Wanita hamil perlu makan untuk dua orang. Is it true? No, it’s not…sebetulnya adalah sepanjang kehamilan, wanita tersebut perlu membekalan nutrisi yang baik untuk dua individu…lain kan ???...ini kerana, apa yang dimakan oleh si ibu itulah yang akan membekalkan nutrisi untuk si bayi…sekiranya si ibu mengalami kekurangan mana-mana vitamin, kemungkinan besar, bayinya turut mengalami kekurangan tersebut…

Banyak mana tenaga yang wanita hamil perlukan?? 

  • Wanita yang tidak hamil memerlukan lebih kurang 2100 kalori sehari
  • Wanita hamil pula memerlukan 2500 kalori sehari
  • Wanita yang menyusukan bayi memerlukan sekitar 300 kalori sehari
Apakah jenis makanan yang patutu dimakan oleh wanita hamil?

Jawapannya adalah diet yang seimbang seharusnya diperolehi dari semua kumpulan makanan. Wanita hamil perlu mengambil kesemuanya bagi membekalkan tenaga setiap hari. Berikut merupakan anggaran yang boleh digunakan :
  • Sekitar 10% daripada kalori perlu dating dari protein. Protein boleh didapati di dalam makanan seperti daging, ikan , telur atau produk tenusu.
  • Sekitar 35% come from fat. Which is mainly found di dalam mentega, minyak, marjerin, produk tenusu dan kacang.
  • Selebihnya, sekitar 55% perlu dating dari karbohidrat. Karbohidrat senang didapati di dalam roti, pasta, kentang, nasi, jagung serta produk bijirin.
Vitamin dan mineral yang penting sepanjang kehamilan

Folic acid

Sepanjang tiga bulan pertama kandungan, wanita hamil perlukan folic acid. Ia merupakan dari kumpulan Vitamin B atau lebih dikenali sebagai vitamin B9. Vitamin ini penting bagi membina system saraf bayi dan ianya juga boleh membantu mengurangkan risiko kecacatan bayi. Sumber semulajadi folic acid adalah seperti barli, buah-buahan, sayuran hijau, jus oren, kacang serta nasi. Folic acid ini juga dicadangkan untuk dimakan dua bulan sebelum rancangan untuk mendapatkan bayi.

Zat Besi

Semasa hamil, wanita memerlukan lebih zat besi daripada biasa untuk menghasilkan apa yang diperlukan oleh darah bagi membekalkan nutrisi yang cukup kepada plasenta. Sumber zat besi boleh didapati daripada sayuran hijau seperti broccoli dan bayam, strawberi dan wholemeal bread. Zat besi lebih mudah diserap oleh tubuh sekiranya diambil bersama dengan Vitamin C yang boleh didapati dari buah-buahan citrus atau jus. Perlu diingat, kopi dan teh boleh mengganggu proses penyerapan ini.

Zinc dan kalsium

Zink dan kalsium juga diperlukan untuk perkembangan janin.

1 comments:

love said...

hai dear....

ya, when preggy kena watch what u eat. Bukan main bedal je. If org ckp " mkn je....nanti baby dlm perut tu lapar....or mkn bnyk2 nanti tak mkn bb kecik...or...tak pe2..mkn je...nanti mase pantang tak leh mkn" that is crap....hahahaha

eat what the best for u and the baby. know u body better. supplement is very good. its really help a lot.

when i preggy kan my boys..i really watch what i eat. I really care what i took. i really love coffee..but when preggy i stop coffee for that 9 months. Alhamdulillah...they turn ok.

so take care....and remember that "someone that very special is inside u....and whatever u take or do..he will fell u. so don't want to hurt him/her kan" that what motivate me when i preggy. XOX :-)

Post a Comment

Jariku berkata:

 

My Chenta Hati

Daisypath Anniversary tickers

My Precious...

Daisypath Happy Birthday tickers
Copyright 2009 MyPalace. Powered by Blogger Blogger Templates create by Deluxe Templates. WP by Masterplan