Jan 30, 2010

Novel Kau Laksana Bulan

Permulaan cita ni agak membosankan aku…tp dgn kesabaran yg tinggi, aku berjaya gak habiskan cita ni…ending cita ni sgt best bg aku…smpikn aku leh ngs teresak2 tau…actually, ssh sket ni review psl cita ni…aku pn xtau knp jd cm ni…aku igt cita tu…aku leh hayati watak tu…tp bila nk review cm blur2 sket…ayat2 xnk kuar…ok2…xpa…aku cuba…tarik nafas dlm2 2-3 x….n try lapangkn fikiran…(hubby yg ajar bt cmni…)...okeh…let’s start…

Adrianna, seorang pelajar kursus sarjana dan merupakan seorang penulis novel seram romantic…selalu berulang alik dari rumah ke KL menaiki tren…cinta pertamanya adalah Syafik…jejaka idaman ramai sewaktu persekolahannya….Adrianna bertuah kerana dia yg jd pilihan Syafik…percintaan mereka berlanjutan sehingga ke university…sejak Syafik ke university, hubungan mereka kian lama kian renggang…akhirnya diam begitu shj…

Razif pula cinta kedua Adrianna…kali ini, Adrianna bertambah kecewa apabila Razif tetiba berdiam diri…tanpa Adrianna sedar, rupa2nya Razif tlh meninggal dunia…itupn hanya diketahui apabila seorg rakan arwah Razif dtg bertemunya…Dlm kekecewaan yg xterhingga, pintu hati Adrianna seakan-akn tertutup utk cinta…

Sehingga la pd suatu hari, semasa di dlm tren, satu kejadian yg xterduga berlaku dan telah menemukan dia dgn seorg lelaki…lama kelamaan mereka bertambah rapat sehingga timbul rasa rindu pabila tidak bertemu…pd suatu hari, Adrianna mendapat idea utk menjadikan lelaki itu (Firas Ali) sbg hero utk novel yg masih dlm pembikinan…Firas dijadikan bhn utk novel terbarunya…

Sehingga novelnya dilancarkan, Firas masih tidak mengetahui yg Adrianna merupakan seorg novelis…apabila ditakdirkan suatu hari Firas mengetahui perkara tersebut, Firas kaget lantas membawa diri kerana menyangkakan yg Adrianna hanya menggunakan dirinya sbg bhn utk novelnya…sedangkan Adrianna telah mula menyayangi Firas…Firas merajuk, Syafik pula mula memburunya…menagih kasih lama…Eizlan pula tiba2 muncul menjadi peneman di kala duka…Razif juga menjelma kembali…bukankah Razif telah lama meninggal dunia...

Setelah berbagai2 ujian dan rintangan yg mereka hadapi, mereka akhirnya berkahwin….di awal perkahwinan mereka teramat bahagia…sehinggala badai melanda rumahtangga yg belum pn setahun usianya…apakah mereka mampu menghadapi badai yg dahsyat itu…???...apakah Firas sanggup menghadapi kebenaran tentang isteri yg amat dicintainya...???...apakah Adrianna redha dgn segala perlakuan Firas ke atasnya…???...sumanya akn terjawab klau anda baca novel ni…

p/s : ada yg aku pelajari dari novel ni tentang alam rumah tangga dan aku rasa ianya amat penting…iaitu, jgn rahsiakan apa2 pn dari pasangan kita…buruk padahnya bila pasangan dapat tahu dgn sndiri or dari mulut org lain…belajar la terima pasangan seadanya…cintai lah pasangan seikhlas mungkin….sayangi lah rumahtangga yg dibina…

5 comments:

RieNa said...

tgh surfing utk cari sinopsis novel ni, terus masuk ke sini.

novel ni dah ke drama kan? tv2, dah 3 episod sampai smlm. saya tgk terus nak cari novelnya.

tak sabar nk tau endingnya. sbb saya suka anna dgn firas sbnrnya.

btw ; salam perkenalan!

JarikuBerkata said...

salam riena...

sorry for the late reply...baru tau psl notification bila ada comment...hehehe...

no wonder la ramai yg search psl novel ni...

nway, dh abis ke drama ni?

Tnie's Kiosk said...

hi,

Salam perkenalan.

saya pun teruja bila tengok cerita ni kat TV2, sekarang dah episod 13. Walaupun jauh diperantauan, kami di sini masih tengok drama2 Melayu.

Ingatkan boleh dptkan ending cerita kat blog you. Nampak gayanye kena sabar tunggu episod Tv2 tu..

Ain bintu Amir said...

same here..
pasni nak g mph carik novel ni :D

JarikuBerkata said...

@Tnie's Kiosk
hehe, ni just promosi novel je, dgn harapan dpt tlg naikkan sale novel ni :p. supaya penulis yg berkualiti ni boleh teruskan menulis :)

Post a Comment

Jariku berkata:

 

My Chenta Hati

Daisypath Anniversary tickers

My Precious...

Daisypath Happy Birthday tickers
Copyright 2009 MyPalace. Powered by Blogger Blogger Templates create by Deluxe Templates. WP by Masterplan